Vrees voor meer en langere files na ongevallen op snelwegen
Geplaatst op 1 maart 2022, om 19:30 uurGELDERLAND – Alle weggebruikers moeten vanaf april rekening houden met extra en langere files op de wegen in Nederland. De reden hiervoor zijn een pilot die sinds 2018 loopt en niet verlengd wordt vanuit het kabinet.
In 2018 werd nog gekozen om een extra maatregelen in het leven te blazen om de files ten strijde aan te gaan. Zo worden bij snelwegen spoedbergers opgeroepen en extra weginspecteurs aangenomen. Spoedbergers staan op tactische punten langs drukke wegen klaar om voertuigen snel af te slepen om zo de files te bestrijden. Hoe sneller een voertuig met pech of na een ongeval van de weg is, hoe korter de files zijn. Ook weginspecteurs hebben een belangrijke taak: namelijk het vroeg signaleren van problemen zoals gevaarlijke dingen op de rijbaan of het beveiligen van pechgevallen of ongevallen.
“Eerst beveiligen, dan pas bergen”
De verwachting is, zo meldden bergers die anoniem willen blijven, dat zij bij een pechgeval eerst moeten beveiligen tot er alsnog een andere partij aanwezig is die kan beveiligen, zoals bijvoorbeeld de politie of de overgebleven weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Zij hebben allen een langere aanrijtijd dan de huidige tijdsnorm. Hierna kunnen zij de berging pas gaan starten, omdat dit wel veilig moet gebeuren. Hierdoor gaan bergingen langer duren of zal er een grotere last komen op bijvoorbeeld de politie. Ook is er minder capaciteit aan bergers om snelle bergingen uit te voeren, waardoor andere begingen (zoals pechverplaatsingen, red.) aanzienlijk langer op zich kunnen laten wachten tijdens drukte. Bergingen van ongevallen hebben altijd voorrang op pechverplaatsingen.
31 maart is het voorbij
De bergers waren drie maanden geleden al op de hoogte, zo meldt RTV Rijnmond. Zij werden begin december geïnformeerd door Rijkswaterstaat. “Het gaat niet door. De filedruk is afgenomen. Het geld gaat ergens anders heen”, herinnert Ary Barendregt van een bergingsbedrijf uit het Zuid-Hollandse Rhoon zich de mededeling. “Wij hadden toen nog het idee ‘dat zal wel loslopen’. Maar het bleef stil, dus is het op 31 maart voorbij.”
Waarom hiervoor gekozen is, is omdat de minister van Infrastructuur en Waterstaat (I en W) heeft besloten om niet langer geld uit te trekken voor de tijdelijke, extra maatregelen uit 2018 om files te bestrijden. Dit terwijl het juist nu weer steeds drukker op de weg wordt en alle wegen weer volstromen. Opvallend is dat één van de belangrijkste informatiebronnen van de rijksoverheid, het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM), in november nog schreef dat het aantal voertuigen dit jaar fors zal toeneemt. Voor 2026 verwacht het KiM dat aantal afgelegde kilometers in vergelijking met 2019 (voor corona) met bijna 10 procent toeneemt. Het reistijdverlies zal in vergelijking met 2019 met minimaal 27 procent toenemen.
Ongeveer 50 weginspecteurs die vier jaar geleden werden opgeleid en aan het werk werden gezet verliezen eind deze maand hun baan. Rijkswaterstaat probeert ze aan een andere baan, intern of extern, te helpen, laat een woordvoerder weten.