Is Grafisch drukwerk nog van deze tijd?

Geplaatst op 20 november 2023, om 05:40 uur

Is grafisch drukwerk nog wel van deze tijd? In het tijdperk waarin digitale communicatie de boventoon voert, wordt deze vraag maar al te vaak gesteld. Maar desondanks deze digitale revolutie blijft traditioneel drukwerk een essentieel en tijdloos middel voor zowel bedrijven als particulieren. Waarom drukwerk nog steeds een waardevolle rol speelt in moderne communicatie lees je hier.

De tastbare impact van drukwerk

Een van de meest kenmerkende voordelen van grafisch drukwerk is de tastbaarheid ervan. Zo merkt de grafische drukkerij Flyerzone dat er nog altijd vele brochures, folders of visitekaartjes worden besteld omdat deze fysieke middelen digitaal niet te evenaren zijn met eenzelfde effect.

Juist door het gebruik van hoogwaardige papieren en unieke ontwerpen kunnen bedrijven en particulieren een blijvende indruk achterlaten. De tastbare kracht van drukwerk creëert namelijk een emotionele connectie met de ontvanger, iets wat digitale communicatie vaak mist.

Versterking van authenticiteit en geloofwaardigheid

Door de tastbaarheid voelt drukwerk aan als een betrouwbaar medium. Dit versterkt de geloofwaardigheid van het middel ten opzichte van alle advertenties die online verspreid worden. Door de grote hoeveelheid digitale informatie vinden mensen het lastig om de betrouwbaarheid van al deze digitale content te beoordelen.

Omdat drukwerk al zo lang wordt ingezet straalt het een bepaalde authenticiteit uit. Zeker als het is gemaakt van hoogwaardige kwaliteit. Om aan de vraag voor deze steeds strengere kwaliteitseisen te voldoen investeert Flyerzone in geavanceerde machines om het drukwerk snel, efficiënt en duurzaam te produceren.

Een goede kwaliteit draagt namelijk bij aan de geloofwaardigheid van de inhoud en versterkt zo het vertrouwen van de consument. Een gedrukte brochure of magazine geeft toch al snel de indruk van een zorgvuldige planning en toewijding aan de boodschap die hierin staat.

Veelal gebruikt als branding instrument

Bedrijven zetten drukwerk grootschalig in als branding instrument. Het biedt namelijk de mogelijkheid om een unieke visuele identiteit te creëren en dit terug te laten komen in verschillende middelen. Het specifieke gebruik van kleuren, de typografie en ontwerpelementen versterken de herkenbaarheid van een merk.

Ook draagt de consistente branding in drukwerk, van briefpapier tot enveloppen en brochures, bij aan de professionele uitstraling van een bedrijf. Dit zal de merkwaarde versterken en ervoor zorgen dat het bedrijf in de toekomst bij klanten meer top-of-mind is.

Groeiend belang voor duurzaam drukwerk

Met een groeiende aandacht voor duurzaamheid wordt het ook steeds belangrijker om milieubewust de keuze voor drukwerk in te zetten en de productie hiervan duurzamer te maken. Zo merkt de drukkerij dat mensen specifiek vragen naar opties voor gerecycled papier en dat er aandacht is voor milieuvriendelijke inkten en duurzame productieprocessen van het materiaal.

Uniek aan Flyerzone is dat zij als een van de weinige drukkerijen uitsluitend werken met FSC-gecertificeerd papier, dat voldoet aan strenge milieueisen. Ook worden in de drukkerij verschillende afvalstromen gescheiden en wordt eigen energie opgewekt middels bijna 6.000 zonnepanelen! Hiermee probeert het bedrijf de footprint van drukwerk zo klein mogelijk te maken en sluit het aan bij de behoeften van bedrijven en consumenten om bewustere keuzes te kunnen maken.

Nog altijd een onmisbaar communicatiemiddel

Ondanks het milieuvraagstuk blijft de inzet van grafisch drukwerk een waardevol communicatiemiddel. De tastbaarheid, authenticiteit en diverse brandingmogelijkheden maken drukwerk nog altijd relevant in een tijd waarin keuzes eindeloos lijken te zijn.

Bedrijven doen er goed aan om de kracht van grafisch drukwerk te omarmen en te profiteren van de diverse voordelen die het te bieden heeft. Zoek je ook een manier om op te vallen tussen de massa? Het inzetten van traditioneel drukwerk kan jou hierbij helpen.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com