Nieuwe auto’s gaan piepen boven de maximumsnelheid
Geplaatst op 27 mei 2024, om 12:13 uurNEDERLAND – Elke nieuwe auto moet binnenkort een piepsysteem ingebouwd hebben om de bestuurder te waarschuwen bij te hoge snelheid, vergelijkbaar met het signaal voor een ongedragen autogordel. Europa hoopt hiermee het aantal verkeersdoden te verlagen. Hoewel dit een nobel streven is, wijzen critici op mogelijke frustratie, foutmarges en afleiding achter het stuur.
Brussel verplicht de ‘intelligente’ snelheidsassistentie (ISA) in alle auto’s die vanaf 7 juli geproduceerd worden. Dit rijhulpsysteem gebruikt wegenkaarten en een camera achter de voorruit om de toegestane snelheid te bepalen. Bij overschrijding geeft het systeem eerst een visuele waarschuwing en vervolgens een ’trapsgewijze, akoestische waarschuwing’, aldus Thomas De Spiegelaere van de Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in De Telegraaf. Bij een snelheid van 103 kilometer per uur op een weg waar slechts 100 is toegestaan, zal de auto een irritant geluid maken tot de snelheid onder de limiet zakt. Autofabrikanten kunnen ook kiezen voor een systeem waarbij het gaspedaal tegendruk geeft, maar dat is aanzienlijk duurder, zegt autojournalist Gert Verhoeven. De meeste fabrikanten zullen daarom voor het waarschuwingssignaal kiezen.
Journalisten van Autoblog.nl noemen het systeem ‘super irritant’. Het waarschuwingssysteem kan niet permanent worden uitgeschakeld. “Het systeem kan en mag door de bestuurder gedeactiveerd worden,” zegt De Spiegelaere, “maar elke keer dat de auto wordt gestart, wordt ISA automatisch opnieuw geactiveerd.” Verhoeven vreest dat ISA voor afleiding zorgt. “Afhankelijk van het automerk en model moet je ofwel bij de instellingen het systeem steeds opnieuw uitschakelen, of een snelkoppeling op je dashboard programmeren. Mensen stappen in hun auto en gaan mogelijk al rijdend het ISA-systeem uitschakelen, waardoor ze meer aandacht voor hun dashboard hebben dan voor de weg.”