Zullen de laatste races van het F1-seizoen het klassement door elkaar schudden?
Geplaatst op 5 september 2024, om 09:08 uurHet Formule 1 seizoen van 2023 zal de annalen ingaan als een spectaculair seizoen waar de records het ene na het andere sneuvelden. Max Verstappen en Red Bull domineerden het veld van dag, tot en met de laatste race. Nog nooit was iemand zo overtuigend wereldkampioen geworden, en nog nooit had een renstal met dat puntenverschil het constructeurskampioenschap gewonnen.
Een hemelsbreed verschil met wat tijdens de eerste helft van seizoen 2024 gebeurde. En het ziet er niet direct naar uit dat er na de start van de zomerstop veel verandering komt. Een zaak is zeker, heeft wedden op F1 een pak spannender gemaakt. De uitslag van een race voorspellen is heel wat moeilijker dan vorig seizoen.
Voor de start van het seizoen werd de eerste bom gedropt
Vlak na nieuwjaar kwam 7-voudig wereldkampioen Lewis Hamilton met een onthutsende melding naar buiten. Hij had bij de Scuderia Ferrari een contract getekend, en zou vanaf 2025 in het rood gaan racen. Niemand had verwacht dat de coureur de Mercedes stal na 13 jaar trouwe dienst zou verlaten. Formule 1 fans beseften dat dit niet echt goed voor het moraal van Toto Wolff en de zijnen zou zijn. En dat blijkt ook uit de mindere resultaten van Mercedes AMG Petronas.
Voor Red Bull begon het met een soapopera
In dezelfde periode kwam de CEO van Red Bull Racing, Christian Horner onder vuur te liggen. Hij werd beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. Was het terecht of een laffe aanval om de regerend wereldkampioen te destabiliseren? De uitleg bleef vrij vaag, maar Horner werd op alle fronten vrijgesproken.
Maar het had zijn sporen nagelaten bij de renstal. Er waren interne spanningen. Jos Verstappen, vader van Max, bleef om het ontslag van Horner vragen. Adviseur Marko werd tussen de partijen heen en weer geslingerd, en Adrain Newey, de top ingenieur van Red Bull, verkaste naar Aston Martin. Je kon zien dat die spanningen hun weerslag hadden op de prestaties op het circuit. Bij het schrijven van deze blog staat Verstappen nog op 1, maar hij begint de hete adem van Lando Norris in de nek te voelen.
McLaren: de spreekwoordelijke hond
De uitspraak ‘als twee honden vechten om een been gaat de derde er mee heen’, is in seizoen 2024 wel op zijn plaats. McLaren, de renstal die in het verleden veel wereldkampioenen voortbracht, kwam de laatste jaren uit de middenmoter stilletjes terug naar voren schuiven. CEO Zack Brown had net voor het seizoen al aangekondigd dat ze er helemaal klaar voor waren.
En dat leek ook helemaal waar te zijn. Niet alleen de McLaren MCL38, maar ook de beide coureurs beloofden veel goeds voor het seizoen. Ze haalden samen op 18 wedstrijden al 5 keer de eerste plaats en stonden 18 keer op het podium. Het zet Norris op de 2de plaats in het kampioenschap, en Oscar Piastri op nummer 4.
Brengt de eindsprint nog verandering?
Na Azerbeidzjan sprong McLaren over Red Bull naar de eerste plaats bij de constructeurs. De RB 20 van Verstappen en Perez lijkt dit jaar niet goed opgewassen tegen het geweld van McLaren en Ferrari. De prestaties van Red Bull zijn erg wisselvallig, en Sergio ‘Chicco’ Perez laat veel steken vallen.
Maar in de McLaren stal heerst ook onderlinge competitie. Norris staat er het beste voor, maar Piastri gunt hem niet alle winsten. Dat betekent dat het moeilijk is om het gat met Max Verstappen te dichten. Het verschil is nog steeds erg groot, en de kans dat Max zijn 4de titel binnenhaalt, ligt nog steeds helemaal binnen bereik. Maar waar we wel zeker van kunnen zijn is dat de laatste wedstrijden van het seizoen 2024 de liefhebbers van autosport op het puntje van hun stoel zullen houden.